Isnin, 26 Disember 2016

HAART IN MY HEART

Post kali ni aku nak share pengalaman aku memulakan treatment HAART...hari ni dah masuk 4 hari aku start treatment. ..very loooooong way to go.

Supposedly those yg masih mempunyai bacaan cd4 yang ok..korang akan start dgn vitamin c and b complex...tp utk kes terpencil aku ni..doc terus suruh makan bactrim antibiotik..aku diminta utk makan ikot masa (10 pg dan 10 malam). Apa yg aku rasa dgn bactrim ni....first day..aku rasa hilang selera makan...loya...2nd day aku rasa pening...sampaikan aku tertidur kat surau office...seterusnya im getting ok!! Alhamdulillah 

Then selepas 11 hari menelan bactrim...maka bermula lah treatment aku...nak dijadikan cerita...pada hari ke 11  tu jugalah muka tangan dan leher aku naik rashes....sgt x selesa...arghhhh...aku tetap bertahan. Aku pon teruskan saje menelan conbivir disiang hari..nak gak tau apa kesannya...aku just rasa badan aku panas sikit sebelah ptg..terus aku telan paracetamol. ..so it's back to normal 

Sebelah malam aku telan bactrim+conbivir+navirafine..hahaha...apa yg aku rasa??
1. Rashes kekal ada...tp alhamdulillah skrg getting better
2. Loya gile..nak muntah..xde selera nak makan...tp perut aku lapar....terpaksalah makan nasi bersulam air manis
3. Tidur terganggu...berpeluh dan cpt haus
4. Kaki aku rasa mcm x selesa...mcm lenguh2...sampai skrg..
5. Dizziness 
6. Lepas asar je badan aku akan rasa panas mcm nak demam...tp x demam...penyelesaian terbaik...telan panadol...
7.badan letih mcm bulan puasa

Erm...banyak nye yg perlu aku hadapi...aku kene kuat semangat...kene kuat melawan side effect ni...aku xnak refer doc selagi aku boleh lawan...aku xnak tukar ubat dan sekali lg kene lalui fasa penyesuaian ubat dgn badan aku..aku dh penat...cukup la dgn ubat2an sekarang ni.  Tahan selagi mampu!

Mcmana keadaan aku seterusnya...nanti aku ceritakan dlm next post...now time to makan ubat

Kalau korang ada apa2..hubungu aku via positivefighter2012@gmail.com


Tiada ulasan:

Catat Ulasan